PROGRAM ADAPTACYJNY
PROGRAM ADAPTACJI DZIECKA 3-LETNIEGO
Do głównych celów programu należy
- ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – przedszkole,
- wspieranie dziecka w procesie przystosowania do środowiska przedszkolnego,
- nawiązanie bliższego kontaktu z dziećmi i ich rodzicami,
- stworzenie atmosfery zaufania i przyjaźni,
- kształtowanie pożądanych zachowań i prawidłowego nastawienia dzieci do nowego środowiska, jakim jest grupa przedszkolna,
- obniżenie lęku rodziców związanego z koniecznością oddania dziecka pod opiekę personelu przedszkola,
- zachęcanie rodziców do podejmowania działań dla dobra własnego dziecka,
- ujednolicenie oddziaływań wychowawczych domu i przedszkola,
- ukazanie rodzicom sposobu pomocy własnemu dziecku związanych z adaptacją w nowym środowisku wychowawczym,
- stwarzanie sytuacji sprzyjających nawiązywaniu, rozwijaniu i wzmacnianiu kontaktów rodziców z przedszkolem
Harmonogram działań adaptacyjnych
1. Zebranie informacyjne dla rodziców nowo przyjętych dzieci
- zapoznanie rodziców z programem działań adaptacyjnych,
- zapoznanie z planem współpracy nauczyciela z rodzicami (ustalenie form współpracy),
- przekazanie informacji na temat programu wychowania przedszkolnego,
- referat nauczyciela nt. „Właściwości rozwoju dziecka 3- letniego”, dyskusja na temat referatu,
- zapoznanie rodziców z ulotką informacyjną „Jak wspierać dziecko w procesie przystosowania do środowiska przedszkolnego”,
- sprawy różne i organizacyjne wynikające z organizacji dnia codziennego.
2. Festyn integracyjny z udziałem dzieci, rodziców oraz pracowników przedszkola pod hasłem „Poznajmy się”.
3. Dni adaptacyjne
- uczestnictwo dzieci i rodziców w zajęciach organizowanych przez nauczycieli grupy I w sali zajęć i na terenie ogródka przedszkolnego,
- wspólne zwiedzanie pomieszczeń przedszkola,
- zapoznanie z pracownikami przedszkola.
4. Ankieta dla rodziców : ocena dni adaptacyjnych
5. Kwestionariusz informacyjny o dziecku
6.
- zebranie Rady Pedagogicznej poświęcone analizie problematyki trudności adaptacyjnych i sposobów eliminacji negatywnych zjawisk z nimi związanych,
lub
- udział personelu pedagogicznego w doskonaleniu zawodowym dotyczącym problematyki dziecka trzyletniego
7. Dni otwarte „ Z mamą w przedszkolu łatwiej”- możliwość pobytu z dzieckiem w sali, w ogrodzie
8. Uroczystość z udziałem rodziców „ Pasowanie na przedszkolaka”
9. Dostęp rodziców do sali o każdej porze dnia
10. Zebrania i zajęcia otwarte dla rodziców
11. Regularnie i systematyczne prowadzenie kącika dla rodziców przez cały rok szkolny.
12. Poznawanie dziecka i jego środowiska rodzinnego poprzez :
- rozmowy, konsultacje,
- dokumentowaną obserwację dziecka.
Narzędzia ewaluacji
1. Monitoring ciągły – prowadzenie planowych i systematycznych obserwacji dzieci dotyczących ich zachowań emocjonalnych i społecznych, ich umiejętności i wiadomości.
2. Kwestionariusz wywiadu z rodzicami, który pozwoli uzyskać informacje na temat zachowania w domu.
3. Analiza dla rodziców oceniająca dni adaptacyjne w przedszkolu.
4. Arkusz obserwacji dziecka, zawierający opis charakterystycznych dla dziecka zachowań w różnych sytuacjach na terenie przedszkola.
5. Rozmowy indywidualne z adaptacja w nowym środowisku z rodzicami dzieci – wymiana spostrzeżeń związana z przystosowaniem dziecka do warunków przedszkolnych.
Ponadto program zawiera:
Przykładowe propozycje zabaw adaptacyjnych
Poradnik dla rodziców
Ankiety dla rodziców