DZIECKO ZDOLNE W PRZEDSZKOLU
Program ten może zaszczycić się swoją publikacją. Pozwalamy sobie zacytować jego treść.
DZIECKO UZDOLNIONE W PRZEDSZKOLU
Program rozwoju dziecięcych uzdolnień i zainteresowa
Motto:
„Zdolne dziecko jest przede wszystkim – dzieckiem,
a dopiero potem - dzieckiem zdolnym”.
1. Założenia programu
Wykrywanie u dzieci ich uzdolnień i opieka nad nimi, to coraz bardziej aktualny problem dla rodziców, wychowawców oraz dla samych uzdolnionych wychowanków. Naukowcy badający problem inteligencji i uzdolnień twierdzą, że każde zdrowe dziecko jest potencjalnie zdolne, trzeba mu tylko stworzyć warunki umożliwiające rozwój owych zdolności oraz odpowiednio pobudzić je do aktywności intelektualnej. Bogata i różnorodna stymulacja we wczesnym dzieciństwie ma wpływ na rozwój uzdolnień u dzieci. Wczesne wspomaganie uzdolnień dzieci, już we wczesnej fazie edukacji, czyli edukacji przedszkolnej jest bardzo ważne. Wszechstronny rozwój osobowości dziecka jest więc priorytetowym zadaniem każdego przedszkola. Obecnie coraz częściej, w placówkach oświatowych, pojawiają się dzieci zdolne w różnorodnych dziedzinach. Inspiruje to nauczycieli do poszukiwania ciekawych i skutecznych sposobów wspierania ich uzdolnień, poprzez tworzenie im optymalnych warunków do pełnego wykorzystania ich wrodzonego potencjału i możliwości.
Dzieci uzdolnione zasługują na szczególne zainteresowanie. Zajęcie się nimi jest ważne ze względu na to, że nauczyciel powinien stworzyć warunki sprzyjające rozwojowi ich zdolności. W razie braku odpowiednich warunków – zdolności i zainteresowania mogą rozwinąć się w niewłaściwym kierunku, przejawiać w szkodliwej formie aktywności, stając się przez to powodem poważnych trudności wychowawczych.
Głównym założeniem naszego programu jest stworzenie warunków dzieciom uzdolnionym do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju, który może doprowadzić do pełnego rozkwitu ich uzdolnień i zainteresowań.
Realizacja programu przebiega w dwóch etapach:
- pierwszy dotyczy rozpoznania u dzieci dominujących uzdolnień
- drugi polega na zaplanowanej pracy z dzieckiem w zakresie jego uzdolnień.
2. Jak rozpoznać zdolności dziecka i dziecko uzdolnione
Rozpoznanie uzdolnień dzieci jest procesem długim i trudnym. Zdolności u dzieci w kilku sferach życiowych jednocześnie zdarzają się bardzo rzadko. Częstszym zjawiskiem u dzieci jest wyszczególnienie u nich specjalnych uzdolnień. Jako cechy ogóle dziecka uzdolnionego przyjmuje się:
- uczy się chętnie i łatwo;
- ma dobrą pamięć;
- posiada rozległą wiedzę ogólną;
- zadaje mnóstwo sondujących problem pytań;
- zagłębia się w szczególnie interesujące go dziedziny i zajęcia;
- wykazuje dużą ciekawość;
- ma żywą i twórczą wyobraźnię;
- ma poczucie humoru;
- stawia sobie nowe wyzwania i wyszukuje problemy do rozwiązania;
- posługuje się poprawnym językiem i wyszukanym słownictwem;
- woli pracować samodzielnie;
- ma wiele własnych pomysłów i rozwiązań różnych problemów;
- łatwiej i prędzej niż rówieśnicy nawiązuje kontakty z ludźmi;
- znajduje zarówno przyjemność, jak i wyzwanie w intelektualnych dążeniach;
- wykazuje zdolności przywódcze we wczesnym wieku;
- wykazuje wrażliwość na cudze i własne uczucia;
- ma wysokie wymagania względem siebie i innych;
- jest perfekcjonistą;
- wykazuje wysoki poziom oceny moralnej.
Ponadto u dzieci przedszkolnych powoli ujawniają się różne rodzaje uzdolnień. W swoich działaniach edukacyjnych skupiliśmy się na tych podstawowych, które są opisane i posiadają sprawdzone sposoby ich wspierania.
2. 1. Uzdolnienia intelektualne
Takie dziecko charakteryzuje się tym, że:
- jest bystrym obserwatorem, szybko podchwytującym nowe rzeczy;
- potrafi z przyjemnością wykonywać zadania umysłowe;
- poprawnie używa wielu słów;
- zadaje dużo pytań;
- ma oryginalne pomysły, dobrą pamięć, lubi czytać;
- jasno wyraża swoje poglądy w mowie;
- pragnie poznawać przyczyny zjawisk;
- jest zręczne, bezustannie eksperymentuje;
- jest samodzielne, pewne siebie, niezależne;
- polega samo na sobie;
- przejawia radość i optymizm;
- skupia uwagę na rzeczach nowych.
W rozwoju dziecka o predyspozycjach intelektualnych należałoby zaplanować:
- Rozwiązywanie i samodzielne układanie krzyżówek, rebusów, łamigłówek, układanie historyjek wyrazowych i obrazkowych.
- Wyrażanie w rozmowie i dyskusji sądów i przemyśleń na temat wysłuchanych utworów. literackich, muzycznych, obejrzanych spektakli teatralnych, filmów, zwiedzanych wystaw.
- Rozmowy przy encyklopediach, poradnikach, atlasach i informatorach tematycznie związanych z zainteresowaniami dzieci.
- Tworzenie kącików zainteresowań, bogatych w eksponaty, narzędzia i przybory.
- Wspólne gry planszowe i komputerowe gry edukacyjne.
- Spotkania z ciekawymi ludźmi.
- Wycieczki do miejsc, będących bodźcem rozwoju intelektualnego( muzeum, wystawy, teatr, galeria, planetarium, miejsca pracy
2.2. Uzdolnienia literacko-teatralnej
Takie dziecko charakteryzuje się tym, że:
- jest bardzo wyczulone na słowa - wychwytuje je z otoczenia, mówi dużo i chętnie, lubi być słuchane;
- bardzo szybko i chętnie uczy się wierszyków;
- słowami wyraża przeżywane emocje;
- układa i opowiada własne bajki;
- jest śmiałe, łatwo nawiązuje kontakty i jest dobrym obserwatorem, przejawia niezależną postawę wobec życia;
- zazwyczaj już w przedszkolu płynnie czyta;
- nie zraża się łatwo;
- jest bardzo pomysłowe w znajdywaniu odpowiedzi i nowych sposobów robienia czegoś;
- jest skore do odkrywania nowego otoczenia.
W rozwoju dziecka o predyspozycjach literacko – teatralnych należałoby zaplanować:
- Głośne czytanie dziecku.
- Słuchanie opowieści dziecka z zainteresowaniem, zadawanie pytań.
- Opowiadanie dziecku bajek, zachęcanie do układania nowych wersji.
- Samodzielne układanie rymowanek, wierszyków, zagadek, opowiadań.
- Nagrywanie i odtwarzanie opowieści dziecka, przeprowadzanie wywiadów na określone tematy.
- Zabawy w teatr, odgrywanie scenek z bajek i życia.
- Wspólny udział w spektaklach teatralnych.
2.3. Uzdolnienia muzyczne
Takie dziecko charakteryzuje się tym, że:
- jest bardzo wrażliwe na dźwięki, porusza się w ich rytmie, naśladuje je;
- reaguje na natężenie i barwę dźwięku, potrafi rozróżnić wysokość dźwięk;
- posługuje się ekspresywnymi ruchami ciała dla okazania emocji i nastroju;
- lubi śpiewać, robi to czysto;
- uwielbia tańczyć, wystukiwać rytm, gdy gra muzyka;
- pasjonuje je gra na instrumentach i wszystkim, z czego można wydobyć dźwięk;
- często kojarzy różne zjawiska z muzyką.
W rozwoju dziecka o predyspozycjach muzycznych należałoby zaplanować:
- Kupowanie grających zabawek - instrumentów, z których można wydobyć dźwięk.
- Umuzykalnianie poprzez uczestnictwo w zajęciach rytmiczno- muzycznych.
- Gra na instrumencie traktowana jako zabawa.
- Udział w różnorodnych koncertach, słuchanie muzyki w domu, wspólne śpiewanie piosenek, nucenie melodii, prowadzenie śpiewanych dialogów podczas zabaw w teatr.
- Wzbogacanie wiedzy muzycznej.
- Tworzenie improwizacji słowno-muzycznych.
- Ilustrowanie i nagrywanie własnych bajek ilustrowanych grą na instrumentach.
- Udział w przeglądach, prezentacjach i konkursach muzycznych.
2.4. Uzdolnienia plastyczne
Takie dziecko charakteryzuje się tym, że:
- wykazuje wczesne wzmożone zainteresowanie rysowaniem;
- wiele czasu spędza nad kartką papieru;
- lubi angażować się w różne przedsięwzięcia plastyczne;
- z radością uczestniczy we wszelkich zajęciach artystycznych
- niekonwencjonalnie dobiera kolory, łączy techniki, jego prace są oryginalne, nie przypominają prób innych dzieci;
- potrafi wykorzystać niemal wszystkie „znaleziska” by tworzyć swoje dzieła, eksperymentuje;
- ma bujną wyobraźnię i tworzy świat fantazji;
- szybko uczy się perspektywy;
- jest wrażliwe na piękno otaczającego świata, a jednocześnie bardzo spostrzegawcze;
- w swoich pracach wyraża emocje.
W rozwoju dziecka o predyspozycjach plastycznych należałoby zaplanować:
- Podsuwanie kredek i farb, zachęcanie do wspólnej działalności, podejmowanie swobodnych działań.
- Wspólne poznawanie nowych technik.
- Pozostawienie dziecku swobody zgodnej z jego wyobraźnią.
- Udział w wystawach, wspólne oglądanie dzieł w muzeach.
- Udział w zajęciach grupy plastycznej.
- Udział w przeglądach, prezentacjach i konkursach plastycznych.
2.5. Uzdolnienia przyrodnicze
Takie dziecko charakteryzuje się tym, że:
- interesuje się żywo otaczającym światem, obserwuje jego różne wymiary;
- zadaje mnóstwo pytań dotyczących świata roślin i zwierząt;
- samodzielnie rozpoznaje i nazywa napotkane zwierzęta i rośliny;
- fascynuje się pewnymi grupami zwierząt czy roślin;
- ważne jest dla niego każde, nawet najmniejsze żyjątko, zadba o jego bezpieczeństwo, dokarmianie;
- wyraża potrzebę posiadania i opiekowania się zwierzątkiem lub rośliną;
- z każdej wyprawy przynosi rośliny, pyta o ich nazwy lub samo wyszukuje w atlasie;
- lubi kontakt z przyrodą i zabawy na powietrzu;
- lubi książki, opowieści o zwierzętach.
W rozwoju dziecka o predyspozycjach przyrodniczych należałoby zaplanować:
- Utrwalanie naturalnej wrażliwości dziecka poprzez opowiadanie o życiu zwierząt, ich odczuciach, pokazywanie różnych gatunków roślin.
- Poszerzanie wiedzy dziecka poprzez kupowanie tematycznych czasopism i książek dostosowanych do jego wieku, gier ukazujących sposoby obserwowania przyrody.
- Wspólne wyprawy do Zoo, do lasu, parku, ogrodu, na wieś, spędzanie czasu w plenerze.
- Wspólne eksperymentowanie i obserwowanie, zakładanie akwarium, hodowli roślin, prace w przydomowym ogródku.
- Korzystanie na wyprawach z kompasu i lornetki.
2.6. Uzdolnienia matematyczne
Takie dziecko charakteryzuje się tym, że:
- jest zwykle spokojne i skupione, lepiej się koncentrują niż rówieśnicy;
- przejawia zainteresowanie liczbami;
- ciągłe przeliczanie wszystkiego sprawia mu radość;
- dość wcześnie interesuje się pieniędzmi, dopytuje o ceny towarów;
- szybko rozróżnia pojęcia „mniej i więcej”;
- bardzo lubi grać w karty, szachy, gry planszowe;
- wcześnie interesuje się pojęciem czasu, orientuje się, która jest godzina.
W rozwoju dziecka o predyspozycjach matematycznych należałoby zaplanować:
- Wspólne rozwiązywanie rebusów, łamigłówek, nakłanianie dziecka do wyjaśnień jak doszło do rozwiązania, układanie puzzli.
- Wprowadzanie i wyjaśnianie podstawowych pojęć matematycznych w zabawach.
- Wspólne liczenie i przeliczanie odgłosów i przedmiotów w otoczeniu.
- Stosowanie wyliczanek.
- Tworzenie gier z ustaleniem reguł.
- Zabawy logiczne.
- Układanie opowiadań matematycznych do podanej formuły, stawianie pytań i problemów do rozwiązania.
2.7. Uzdolnienia przywódcze
Takie dziecko charakteryzuje się tym, że:
- dość wcześnie, dużo i wyraźnie mówi;
- lubi kontakty z rówieśnikami, dobrze czuje się wśród dzieci starszych, lubi zabawy w grupie i często im przewodzi;
- samo potrafi nawiązać rozmowę z dorosłymi, jest błyskotliwe i śmiałe;
- uczestnicząc w konfliktach grupowych samo stara się je rozwiązać, lubi być mediatorem w sporach, pomaga i pociesza;
- łatwo przystosowuje się do nowych sytuacji, jest otwarte na świat;
- jest dobrym organizatorem i doskonałym obserwatorem;
- jest zazwyczaj lubiane przez otoczenie;
- nigdy się nie nudzi, potrafi znaleźć sobie zajęcie, w przedszkolu zorganizuje zabawę i będzie w niej pełniło rolę przywódcy wyznaczając role wszystkim uczestnikom zabawy znajduje u nich posłuch, jego kierownicza rola jest akceptowana;
- ma łatwość przystosowywania się do nowych miejsc, sytuacji;
- jest ambitne, lubi nowe wyzwania, lubi rywalizację;
- chętnie zgłasza się do konkursów, nawet, jeśli zadania go przerastają;
- jest uparte, konsekwentne, broni swojego zdania, przejawia niezależną postawę wobec życia;
- jest wrażliwe na sprawy innych.
W rozwoju dziecka o predyspozycjach przywódczych należałoby zaplanować:
- Umożliwianie częstego kontaktu z rówieśnikami i dziećmi nieco starszymi.
- Zachęcanie do podejmowania odpowiedzialnych decyzji.
- Konsekwencja w postępowaniu.
- Cierpliwe rozmowy z dzieckiem, wysłuchiwanie opowieści i zdarzeniach z codziennego życia.
3. Cele ogólne programu
Praca z dzieckiem uzdolnionym w przedszkolu ukierunkowana jest na rozwijanie jego zdolności indywidualnych oraz zainteresowań poprzez:
- stwarzanie warunków do odkrywania, eksperymentowania, poznawania, działania, przeżywania w różnych formach;
- kształtowanie u dzieci wiary we własne możliwości;
- rozwijanie u dziecka możliwości umysłowych;
- stwarzanie sytuacji doskonalących pamięć, umiejętność skupienia uwagi, zdolność kojarzenia, logicznego, twórczego i oryginalnego myślenia, a także działania;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania oraz samodzielności;
- tworzenie warunków, w których dziecko rozwija nabyte doświadczenia językowe, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności czytania i pisania;
- kształtowanie i rozwijanie ekspresji, twórczej postawy, wrażliwości na piękno, wrażliwości estetycznej, pomysłowości, wyobraźni i muzykalności.
4. Praca z dzieckiem uzdolnionym w przedszkolu
Rozwijaniu uzdolnień dziecka przedszkolnego sprzyjają:
- Dobra atmosfera rodzinna.
- Dobra współpraca domu i przedszkola.
- Dobra atmosfera w grupie rówieśniczej.
- Ciepły i serdeczny kontakt z wychowawcą.
- Okazywanie szacunku i miłości.
- Akceptacja dziecka, rozumienie jego potrzeb, wsparcie w chwilach niepowodzeń i zwątpień.
- Dostarczanie dziecku materiałów rozwijających wyobraźnię, wzbogacających język.
- Pozostawienie dziecku czasu na myślenie, marzenie, zadumę.
- Nadawanie dziecięcym wytworom skończonej formy(oprawianie rysunków, tworzenie tomików wierszy, organizowanie wystaw i prezentacji).
- Akceptacja naturalnej dziecięcej skłonności do odmiennego spojrzenia na rzeczy.
- Chwalenie szczerej indywidualności.
- Zachęcanie do bawienia się słowami, liczbami.
4.1. Rola nauczyciela
Ważną rolą nauczyciela realizującego ten program jest rozpoznawanie u dzieci szczególnych uzdolnień poprzez:
- poznaje dziecko jego zainteresowania, mocne strony, uzdolnienia;
- rozpoznaje uzdolnienia na podstawie obserwacji;
- analizuje osiągnięcia i wytwory pracy wychowanka.
Dużą rolę ma także do odegrania nauczyciel w trakcie bieżącej pracy edukacyjnej, gdyż:
- organizuje i wyposaża kąciki zainteresowań;
- prowadzi pracę indywidualną z dzieckiem w zakresie jego uzdolnień;
- systematycznie współpracuje z rodzicami celem ustalenia kierunku pracy z dzieckiem;
- po uzgodnieniu z rodzicami zgłasza dziecko do udziału w konkursach i przeglądach.
Nauczyciela – wychowawcę w pracy z dzieckiem uzdolnionym powinna cechować empatia będąca ważnym składnikiem jego osobowości. Nauczyciel empatyczny dostrzega, rozumie i właściwie reaguje na emocje innych. Wie kiedy spieszyć z pomocą, a kiedy się od niej powstrzymać.
4.2. Formy pracy
W przedszkolu zajmujemy się wieloma obszarami potrzebnych w rozwoju dziecka. Jako punkt wyjściowy a przede wszystkim „ześrodkowany” przyjęliśmy uzdolnienia dziecka. W swojej pracy edukacyjnej przede wszystkim stosujemy:
- organizowanie pracy indywidualnej i w małych grupach;
- dobieranie grup na zajęcia pod względem zdolności;
- stopniowe zwiększanie wymagań;
- stwarzanie okazji do swobodnego wyboru trudniejszych zadań;
- stawianie pytań problemowych pobudzających myślenie twórcze;
- przydzielanie dodatkowych ról mobilizujących do wysiłku intelektualnego.
W pracy z dzieckiem uzdolnionym korzystamy z różnorodnych metod aktywizujących:
- pedagogika zabawy;
- metody twórcze wychowania fizycznego R. Labana, Kniessów;
- formy dramatyczne i muzyczne;
- metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz;
- metoda edukacji matematycznej E. Gruszczyk – Kolczyńskiej;
- odimienna metoda nauki czytania I. Majchrzak;
- burza mózgów.
5. Współpraca z rodzicami w edukacji dziecka uzdolnionego
Rodzice posiadają ogromny wpływ na rozwój i wykorzystanie uzdolnień swoich dzieci. To właśnie rodzina daje dziecku solidny fundament pod przyszły rozwój. Dlatego rolą przedszkola jest współpraca z rodzicami dzieci wykazujących uzdolnienia w określonych obszarach edukacyjnych i ma polegać na:
- organizowaniu spotkań rodziców z psychologiem, w celu zapoznania z możliwymi rodzajami uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym i jak je należy rozwijać,
- pedagogizacji rodziców poprzez dostarczanie fachowej literatury na temat uzdolnień dzieci,
- udziale rodziców w zajęciach otwartych i warsztatach,
- pomocy dziecku w przygotowaniu i udziale w konkursach, przeglądach,
- ustaleniu wspólnych kierunków działań,
- włączaniu rodziców w zorganizowanie i urządzenie przestrzeni w przedszkolu sprzyjającej rozwijaniu uzdolnień dziecka.
6. Harmonogram realizacji zadań programu „Dziecko uzdolnione w przedszkolu”
Lp. |
Działania zmierzające do osiągnięcia celów |
Termin |
Osoby uczestniczące |
Opis zadania
|
1. |
Zebranie z rodzicami – zapoznanie z programem |
wrzesień
|
rodzice |
udział rodziców poszczególnych grup wiekowych |
2. |
Spotkanie z psychologiem „Jak rozwijać zdolności dziecka” |
wrzesień
|
rodzice |
dwa razy w miesiącu IX, czas trwania 35min, z podziałem na grupę młodszą( 4- latki) i grupę starszą ( 5 –latki) |
3. |
Rada Pedagogiczna Szkoleniowa „Dziecko uzdolnione w przedszkolu” |
październik
|
nauczyciele |
|
4. |
Warsztaty dla nauczycieli „Zdolny przedszkolak i jego nauczyciel” |
dwa razy w roku |
nauczyciele |
|
5. |
Warsztaty dla dzieci i rodziców „Praca z dzieckiem uzdolnionym” |
dwa razy w roku w każdej grupie wiekowej |
dzieci rodzice nauczyciele |
|
6. |
Warsztaty i zajęcia dla dzieci: - plastyczne, - aktorskie, - muzyczne, - sportowe, - badawcze, - gry i łamigłówki, logiczne, |
raz w tygodniu dziecko wybiera rodzaj zajęć i warsztatów |
dzieci nauczyciele |
wydzielenie w salach i na holu miejsc do zajęć i warsztatów : plastycznych, aktorskich, muzycznych, badawczych, sportowych, matematycznych |
7. |
Doposażenie bazy przedszkola w pomoce dydaktyczne |
cały rok |
dyrektor nauczyciele |
materiały plastyczne, konstrukcyjne, pomoce dydaktyczne, przybory gimnastyczne, rekwizyty i stroje teatralne, artykuły będące bazą do doświadczeń, literatura dla dzieci i podręczniki metodyczne dla nauczycieli. |