,,JEMY SMACZNIE, ZDROWO, KOLOROWO’’

Wiek przedszkolny to czas, w którym kształtują się preferencje smakowe oraz upodobania żywieniowe, które mogą w przyszłości odbić się negatywnie lub pozytywnie na zdrowiu naszych dzieci. Prawidłowe żywienie decyduje o zdrowiu dziecka i prawidłowym jego rozwoju, a racjonalne odżywianie ma bardzo duży wpływ na aktywność psychiczną, umysłową i ruchową dziecka. Nawyki żywieniowe należy wpajać dzieciom od najmłodszych lat więc w realizację wprowadzania zdrowego odżywiania dzieci w przedszkolu należy zaangażować całą społeczność przedszkolną: dzieci, rodziców i pracowników. Jadłospisy układane są co dekadę przez intendentkę i kucharza zgodnie z Rozporządzeniem i Wytycznymi Ministra Zdrowia. W posiłkach uwzględnione są wszystkie grupy środków spożywczych, ograniczamy spożycie cukrów, soli oraz potraw smażonych. Duży nacisk kładziemy na spożywaniu warzyw, owoców, mleka i produktów pochodnych. W naszej kuchni posiłki przygotowywane są z naturalnych składników nie używamy gotowych produktów przetworzonych. Zwracamy się z prośbą do rodziców o zachęcanie dzieci do spożywania tak smacznych i zdrowych potraw.

Co roku w naszym przedszkolu obchodzony jest Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania (ang. „European Day of Healthy Food and Cooking”).

Powstał w 2007 roku przez Komisarza Unii Europejskiej i Euro- Toques- organizację zrzeszającą szefów kuchni. Celem tego święta jest promowanie wśród najmłodszych i osób dorosłych zdrowego jedzenia dobrych nawyków żywieniowych, spożywania regularnie posiłków i informowanie o konsekwencjach złej diety. Należy pamiętać, że zdrowe odżywianie to przede wszystkim profilaktyka chorób a także inwestycja w prawidłowy rozwój układu odpornościowego.Zasady, którymi warto kierować się w odżywianiu:

  • Brak jedzenia to brak ważnych makroskładników jak i mikroskładników dla naszego organizmu, oraz ubytek cennych witamin bez których wiele procesów w naszym ciele nie miałaby w ogóle zajścia.
  • Pamiętaj, że jedzenie nie tylko odżywia twoje ciało, ale i mózg !
  • Po jedzeniu wydzielamy hormon szczęścia, najlepszym efektem do uzyskania dopaminy jest jedzenie gorzkiej czekolady.
  • Nie rozpoczynaj dnia od kawy i nie pomijaj pierwszego posiłku, fundując tym organizmowi głodówkę przez najbliższe godziny.
  •  Pełnowartościowe śniadanie powinno być obfite w węglowodany proste, złożone, w białko i zdrowe tłuszcze pochodzące z orzechów. 
  • Unikaj słodzonych napojów i soków.
  • Ogranicz spożycie słodyczy i niezdrowych przekąsek.
  • Pamiętaj, że nie wszystkie produkty „fit” są zdrowe.
  • Bądź kucharzem!  – nie kupuj „pakowanych” posiłków
  • Sporządzaj kolorowe i zdrowe posiłki.
  • Pamiętaj, że „jemy” oczami!
  • Jedz regularne posiłki.
  • Jedz dużo warzyw i owoców